The Bauhaus Series

"Everything starts from a dot."
• Wassily Kandinsky

De Bauhaus-serie van Wolvis brengt de school's tijdloze ontwerpprincipes in de hedendaagse mode en creëert stukken die zowel mooi als functioneel zijn, net als het Bauhaus-ethos.

Zuivere lijnen & primaire kleuren

Bauhaus, de revolutionaire Duitse kunst- en designschool uit het begin van de 20e eeuw, staat bekend om zijn gedurfde typografie, geometrische vormen en minimalistische esthetiek. De iconische posters van de school, met hun strakke lijnen en opvallend gebruik van primaire kleuren, zorgden voor een revolutie op het gebied van grafisch ontwerp en architectuur.

Dit nalatenschap is duidelijk terug te vinden in de Wolvis Winter ‘24 collectie. Onze ontwerpen eren de Bauhaus-geest en weerspiegelen de patronen van halve sferen, concentrische cirkels, heldere kleuren en strakke lijnen. We zijn vooral geïnspireerd door de manier waarop de Bauhaus-ontwerpers kunst en functionaliteit weten te combineren.

Eerbetoon aan de vrouwen die textielontwerp definieerden

Bovendien inspireren invloedrijke Bauhaus textielontwerpers zoals Anni Albers ons werk. Hun innovatieve ontwerpen, die traditionele ambachten combineren met modernistische principes, resoneren diep met onze ontwerpfilosofie. Daarom zijn alle stukken vernoemd naar inspirerende vrouwelijke Bauhaus textielontwerpers.

Griet Depoorter, Schetsboek, 2024

Anni Albers herdefinieerde weven en transformeerde het tot een gerespecteerde vorm van moderne kunst. Haar innovatieve gebruik van materialen en abstracte ontwerpen maakten haar een van de meest gevierde textielkunstenaars van de 20e eeuw.
Gunta Stölzl, hoofd van het Bauhaus-weefatelier, was een uitblinker in de integratie van ambacht en industrieel ontwerp, en creëerde textiel dat zowel functioneel als visueel aantrekkelijk was.
Otti Berger stond bekend om haar baanbrekende experimenten met patronen en weefstructuren, waarbij ze traditionele technieken combineerde met moderne esthetiek.
Lena Meyer-Bergner verkende de kruising tussen kunst en industrie, en creëerde textiel dat de Bauhaus-idealen van eenvoud en bruikbaarheid weerspiegelde.
Marli Ehrmann gebruikte haar diepgaande kennis van de kleurentheorie voor haar textiel en produceerde werken die zowel harmonieus als praktisch waren.
Benita Koch-Otte experimenteerde met nieuwe materialen en technieken, en droeg zo bij aan de Bauhaus-erfenis van grenzen verleggen terwijl ze trouw bleef aan vakmanschap.

Deze vrouwen hebben, door hun vindingrijkheid en toewijding, niet alleen het Bauhaus gevormd, maar ook de mogelijkheden van textielontwerp herdefinieerd, en daardoor generaties geïnspireerd.